سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 - یک میلی لیتر از ماده اصلی پروتئین کرم ، 10 هزار دلار قیمت دارد .

- کرم ها به لحاظ حضور در سطح و ورود در عمق ، اختلاف رفتاری دارند.

- کرم خاکی به دو علت به انسان (مهره دار عالی) نزدیک است :

الف . داشتن سیستم گردش خون بسته (نتیجه آن 70 درصد پروتئین است) چون چیزی از آلاینده ها دور نمی ریزد.

ب . قلبش جلوی سرش است به شکل 5 تا پمپ با وجود اینکه کرمها هر دو ارگان جنسی نر و ماده را دارند، اما خودباروری( خودلقاحی) در آنها انجام نمی‌شود و در طی عمل جفت‌گیری تبادل متقابل اسپرم مابین دو کرم صورت می‌گیرد.

1. تخم حاصل را کوکون(پیله) می‌نامند و به طور تقریبی 4-3 میلی‌متر طول دارد.

2. به طور متوسط دو تا بیست بچه کرم پس از سه هفته از یک انتهای تخم خارج می‌شود. بچه کرمها در ابتدا شفاف‌اند و طول آنها 1 تا 2 سانتی‌متر است و پس از 6-4 هفته از لحاظ جنسی بالغ می‌شوند.

3. در شرایط مطلوب کرم بالغ یک پیله را در عرض 10-7 روز تولید می‌کند.

4. رشد و تکامل در پیله حدود 3 هفته طول می‌کشد. سپس یک یا چند بچه کرم متولد می‌شود.

5. کرمها در سن 90-60 روزگی به سن تولید مثل می‌رسند.

6. کرمها سریعتر از خرگوش تولید مثل می‌کنند. حدود 5 کیلوگرم از کرم می تواند در طول دو سال حدود 2 تن کرم تولید کند.

7. خون کرم شبیه خون انسان است و وظیفه حمل اکسیژن را دارد و هموگلوبین خون غنی از آهن است.

8. کرمها یک مغز و 5 قلب دارند. چشم و گوش ندارند. اما به لرزش‌هایی مانند ضربه و فشار خیلی حساس‌اند.

9. غربال توری 3 میلی‌متری برای کود ورمی‌کمپوست بسیار مطلوب است و مواد با استفاده از این غربال به بهترین شکل در خواهند آمد ولی در صورت مرطوب بودن غربال توری 6 میلی‌متری مناسب‌تر است. و غربال توری 10 میلی‌متری برای جدا سازی کرمهای بزرگ به کار می‌رود و این سه غربال برای ساخت دستگاه جدا کننده چند غربالی تعبیه می‌شوند.

10. پاستای کرم(Vermipasta): در برخی نواحی، کشاورزان کرمها را له و در آب، مخلوط کرده و به صورت اسپری استفاده می‌کنند. مایع جمع‌آوری شده را می‌توان به عنوان یک محلول مغذی روی اندامهای هوایی گیاهان پاشید که در مقایسه با محلول پاشی با کود اوره اثر بهتری را بخصوص در اوایل گلدهی درختان میوه از خود نشان داده است.

11. روش تولید آزمایشگاهی پاستای کرم: یک کیلوگرم کرم بالغ جمع‌آوری شده و پس از جدا کردن ورمی کمپوست، آنها را در داخل ظرف محتوی 500 میلی لیتر آب ولرم (40-37 درجه سانتی‌گراد) ریخته و 2 دقیقه صبر می‌کنند کرمها خارج شده، دو باره شسته و در 500 میلی‌لیتر آب با دمای اتاق به داخل ظروف مخصوص ریخته می‌شوند. قراردادن کرمها در آب ولرم موجب آزاد شدن مقادیر کافی موکوس و مایع بدن کرمها می‌شود. انتقال به آب معمولی برای شستن موکوس چسبیده به سطح بدن آنها صورت می‌گیرد. همچنین این کار کمک می‌کند تا کرمها از شوک اولیه رهایی یابند. در این روش ممکن است فقط مایع بدن، بدون آسیب به کرم جمع‌آوری شود.

12. پنج آنزیم جدید از عصاره خالص کرم: پنج آنزیم جدید از عصاره خالص کرم جدا می‌شوند که عبارتند از: ایسناز، فلولاز، فتیلاز، فیتاز و ورماز، که بطور معمول از سوسپانسیونهای خالص کرم جداسازی می‌شوند و برای این کار از فنّاوری تمرکز سیّال استفاده می‌شود

- فاصله سر این کرم تا کمربند تناسلی­اش کمتر از سر است و اگر از اینجا قطع شود قادر به ترمیم نیست.

- کرم چینه دان دارد تا اجسام سخت مثل ماسه بادی را بشکند.

- دارای سیستم دفع نفریدی است. عالی ترین سیستم پالایش بدن ، مثل کلیه در مهره داران عالی هر بند این کرم 2 نفرید دارد.

- کرم زباله خوار ، تخم ندارد ، فقط پیله دارد. وقتی پیله به رنگ قهوه­ای کامل رسید نوزاد از پیله بیرون می­آید (طی 23 روز) بعد ار 20 الی 60 روز کامل می شود و چند مرحله پوست اندازی دارد (از رنگ سفید ، قهوه­ای کم رنگ یا پررنگ) از زمان جفت گیری تا تکرار جفت گیری بین 40 تا 80 روز طول می کشد.

- از هر کپسول عملاً دو کرم بیرون می­آید. در این سیکل 40 تا 80 روز (بسته به شرایط دارد) عملاً تعداد کرم ها ، 2 برابر می شود (در شرایط مطلوب)

- تغییرات فصل بر جمعیت کرم تاثیر می گذارد.

- کرم ها در باران پاییز بیرون نمی آیند.

- کرم آب و هوای گرم تا 50 درجه را تحمل می کند اگر رطوبت کم باشد حالت کمون پیدا می کند.

- برای تنظیم رطوبت از رطوبت سنج استفاده کنید. در مورد تنظیم با دست لایه لایه کنار بزنید. مواد را نیز در دست بگیرید اگر کمی آب از میان انگشتان شما خارج شود رطوبت 70 درصد است اما اگر پودر شود رطوبت کم است.

-  از آنجا که این کرم ، خودش خود را ترمیم می کند ، به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد. (برای سرطان و ترمیم زخم های شدید)

-   کرم خاکی برای دفاع از خودش دارای مواد حشره کش است ، لذا از همین خاصیت برای ساخت مواد حشره کش ، استفاده می شود.






تاریخ : پنج شنبه 92/3/9 | 9:47 صبح | نویسنده : محمد اکبری نودهی | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.